28 november 2011
Het hoorspel is terug op de (lokale) radio!
Op 30 september 1962 werd door de AVRO voor het eerst het hoorspel “Paul Vlaanderen en het Margo-Mysterie” uitgezonden. Nu, bijna 50 jaar later kan jong en oud binnen en buiten de gemeente Haren opnieuw genieten van het prachtige fenomeen hoorspelen via haar eigen lokale omroep Haren FM.Bestuurvoorzitter Ernst Krol: “Toen we in 2006 begonnen met het oprichten van Haren FM riep ik al gelijk dat ons onderscheidend vermogen groot zou moeten zijn. Een van die dingen die ik absoluut terug wilde op de radio waren hoorspelen. Als klein kind kan ik mij sporadisch nog herinneren hoe leuk ik hoorspelen op de radio vond. Voor mij was en is een heel herkenbare stem die van Donald de Marcas, die ook heel veel tekenfilms van Disney heeft in gesproken. Hij maakte deel uit van de zogenaamde “Hoorspelkern” die in de periode na de Tweede Wereldoorlog bij de publieke omroepen in Nederland meewerkten aan de dagelijkse uitzendingen van hoorspelen. In dit gezelschap zaten o.a. ook Jan van Ees (o.a. als Paul Vlaanderen), Piet Ekel (Malle Pietje uit de tv serie Swiebertje), Eva Janssen, Ina van Faassen en Willy Ruys (Dikke Deur uit Pipo de Clown). Donald de Marcas leeft nog steeds overigens. We zijn als Haren FM als lokale omroep er dan ook wel best trots op dat we na lang onderhandelen met BUMA-STEMRA en het Instituut voor Beeld en Geluid uiteindelijk het tóch voor mekaar hebben gekregen om hoorspelen (weer) te mogen gaan uitzenden. Het Instituut voor Beeld en Geluid biedt een bron aan informatie als het gaat om hoorspelen. We waren als omroep van mening dat we moesten beginnen met iets heel herkenbaars, vooral voor onze luisteraars die ten tijde van uitzending in 1962 iedere week aan de radio gekluisterd zaten om de hoorspelen te volgen.
Wat beter om dan te beginnen met een avontuur van Paul Vlaanderen toch?! Voor zover ik weet zijn er geen omroepen, lokaal, regionaal of nationaal, die op dit moment hoorspelen uitzenden. Wat dat betreft mag je gerust een spreken over iets unieks op de radio anno nu. We brengen iets terug op de radio dat sinds de jaren 80 van de vorige eeuw uitgestorven is op de Nederlandse radio. We gaan er vanuit dat we heel veel mensen in de feestmaand december een groot plezier doen met dit hoorspel. Naast het genot van het hoorspel je wellicht weer even terugwanen in die tijd dat er (bijna) geen TV was.En weer reden om zondagmiddag thuis te blijven om naar de radio te luisteren. We zijn zeker voornemens om in 2012 door te gaan met hoorspelen, we hebben hier de drieluik “Sprong in het Heelal” al op de plank in de studio liggen, en ook Paul Vlaanderen zal zeker weer voorbij komen.”
Paul Vlaanderen en het Margot-Mysterie is vanaf zondagmiddag 4 december de hele maand december te beluisteren tussen 14.00 en 15.00 uur op Haren FM.